انتخابات

گروه اقتصادی- خوش قلم - در پی نوسان شدید چند روز پیش دلار، شواهد بازار نشان داد، برخی از فروشندگان اقدام به گرانفروشی کالاهای مورد نیاز مردم کردند و برخی با عرضه بیشتر کالا با هدف فروش بیشتر از جو به وجود آمده بر بازار، نهایت استفاده را بردند ...

 بازار کالا آرام شد

 و کالاهای بیشتری را نسبت به قبل فروختند و سودهایی را به جیب زدند و همچنین  عده ای  از مردم همزمان با نوسان قیمت دلار به سمت بازار کالاهای اساسی شتافتند و اقدام به خرید و انبار کردن برخی از کالاهای اساسی کردند.

این موضوع نشان می دهد، متأسفانه بازار کالاها همچنان نسبت به قیمت ارز بیش از اندازه حساس است  و هرگونه نوسان قیمتی در این بازار واکنشهایی را از سوی بازاریان و مردم به طور سریع از خود به جا می گذارد.

اما گفته می شود، با عقب گرد بازار دلار پس از نوسان شدید و اطمینان بخشی مسؤولان به مردم نسبت به تثبیت قیمت کالاها در بازار، تنش قیمتی چند روز گذشته به حداقل رسیده و بازار به سمت آرامش در حال حرکت است.با این حال فروشندگان فروشگاه‌ها سطح شهر اظهار می دارند: طی چند روز نوسان قیمت دلار مراجعات مردم به فروشگاه‌ها برای خرید کالا بخصوص کالاهای اساسی همچون گوشت، مرغ، برنج، روغن و سایر اقلام اساسی افزایش یافته و مردم برای خرید، بیشتر از هفته‌های قبل مراجعه کردند.

 

 افزایش مراجعات برای خرید

یکی از متصدیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفت و گو با مهر می‌گوید: اگرچه هم اکنون روزهای میانی ماه است و معمولاً خریدهای مردم در هفته‌های پایانی ماه به طور طبیعی کاهش می‌یابد، اما این ماه به دلیل نگرانی مردم از تغییرات قیمتی، مراجعات برای خرید بیشتر شده است.

وی می افزاید: البته قیمتها نسبت به قبل تغییرات چندانی نداشته، اما در برخی کالاها مثل گوشت، مرغ و سبزی‌ها، قیمت اندکی بالا رفته است، البته آنها هم دلایل خاص خود را دارد که از جمله، کاهش عرضه مرغ و نیز شرایط  آب و هوایی است که قیمت میوه و تره بار را گران کرده است که این ارتباطی به نوسانات قیمت دلار ندارد.

 

 نگرانی از آینده بازار

به گفته وی، گرایش مردم به خرید کالاهای اساسی از جمله برنج و روغن بیش از سایر کالاهاست و به نظر می رسد، مردم از آینده بازار نامطمئن هستند، البته برخی تولیدکنندگان هم از این فضا استفاده کرده و قیمتهای خود را کاهش داده اند تا بتوانند فروش بیشتری داشته باشند؛ زیرا در شرایط معمول، رکود بازار خرید و فروش را در بر گرفته بود.در این میان، برخی از مردم دلیل مراجعه خود را به بازار برای خرید، تأمین مایحتاج روزانه خود می دانند و چندان از نوسانات قیمت ارز و اثرگذاری آن بر بازار اطلاعی ندارند، اما برخی دیگر می گویند که به دلیل نااطمینانی از مصرف و اطلاع رسانی برخی اعضای خانواده خود مبنی بر افزایش قیمت دلار و احتمال افزایش قیمت برخی کالاهای دیگر به بازار مراجعه کرده اند.

 

 تا گران‌تر نشده بخریم!

یکی از مصرف‌کنندگانی که در دسته دوم قرار دارد، اظهار می دارد: فرزندم می گوید با افزایش قیمت دلار، قیمت همه کالاها گران خواهد شد و باید تا کالا گران تر نشده،  برای خرید به بازار مراجعه کرد.

وی می افزاید: البته اکنون که برای خرید به بازار آمده ام، می‌بینم که برخی تولیدکنندگان تخفیفهای خوبی ارایه می دهند که به نظرم فرصت خوبی برای خرید است.یکی دیگر از مشتریان که در سبد خرید خود، دو کیسه برنج و چند عدد روغن نباتی دارد، می گوید: مقداری پس انداز داشته ام که ترجیح دادم به جای اینکه چند وقت دیگر کالا را گران بخرم، اکنون که بازار وضعیت متعادلی دارد، خریدهای خود را انجام دهم.

 

 دلهره برای کاهش قدرت خرید

به هرحال، نااطمینانی از وضعیت بازار ارز، به مردم هم منتقل شده و آنها می گویند که نگران از افزایش قیمتها هستند و ممکن است با گران شدن اندک برخی کالاها، بشدت قدرت خرید آنها کاهش یابد و دیگر قادر نباشند به میزان کافی، مایحتاج خود را تامین کنند. در این میان نباید فراموش کرد که تجربه تلخ سال 91، در ذهن خیلی از مردم همچنان به جا مانده است و اگرچه ایرانیان بسیاری از مسایل اقتصادی را در حافظه کوتاه مدت خود حفظ می کنند، اما نوسانات قیمت ارز و گرانی برخی از کالاها در آن سال، همچنان در ذهن برخی مشتریان و مصرف کنندگان پابرجاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.